logo penang2030
A- A A+
Lambang PPinang 1     kk     

 FAQPng    PHONE     FEEDBACK    splwpk-sitemap

 

Portal Rasmi Pejabat-Pejabat Daerah Dan Tanah Negeri Pulau Pinang

 

                                                                               

                                                                                                                                                                                                                                                   
      
 

      

 

       
faq
  seperator
phone copy 
seperator

maklumbalas
Aduan &
Maklum Balas

seperator
peta

Piagam Pelanggan PDTSPU

BAHAGIAN PENTADBIRAN TANAH

1. Mendaftar permohonan urusniaga melibatkan Pindah Milik Tanah dalam tempoh satu (1) hari dari tarikh permohonan lengkap diterima.
2. Mendaftarkan semua permohonan urusniaga yang melibatkan Gadaian dan Melepaskan Gadaian serta bukan urusniaga yang melibatkan Kaveat, Menarik Balik Kaveat, Perintah Mahkamah, Perletakan Hak dan Perintah Pesaka dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh diterima.
3. Mendaftarkan permohonan Hakmilik Sementara dalam tempoh enam (6) minggu dari tarikh permohonan lengkap diterima.
4. Mendaftarkan permohonan Hakmilik kekal dalam tempoh enam (6) minggu dari tarikh penerimaan pelan tanah dari jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia.
5. Mendaftar Hak Milik Strata dalam tempoh seratus (100) hari dari tarikh penerimaan dan semakan permohonan di Pejabat Tanah dan Galian Pulau Pinang berdasarkan Akta Hakmilik Strata (Pindaan) 2013 [Akta A1450].
6. Memproses permohonan Lelongan bagi mendapatkan tarikh siasatan dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh permohonan lengkap diterima.
7. Memproses dan mengemukakan kertas Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) bagi Permohonan Pecah Sempadan, Pecah Bahagian, Penyatuan Tanah, Penyerahan dan Pemberimilikan Semula, Penyerahan Keseluruhan Tanah, Penyerahan Sebahagian Tanah, Penyerahan Tanah dan Pemberimilikan Semula (Lanjut Tempoh Pajakan), Tukar Syarat dan Jenis Penggunaan Tanah, Mengeluarkan Warta Taliair Dari Kawasan Pengairan, Pemberimilikan Tanah, Permit Bahan batuan, Permit Ruang Udara, Kebenaran Mengguna Tanah Kerajaan, Permohonan Lesen Pendudukan Sementara, Permohonan Lesen Pendudukan Sementara (Papan Iklan), Pengambilan Tanah dan Permohonan Enakmen Air 1967 dalam tempoh enam (6) bulan dari tarikh permohonan lengkap diterima.
8. Memproses dan mengemukakan kertas Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) bagi Permohonan Rayuan Bagi Kes-Kes Yang Ditolak, Permohonan Rayuan Pengurangan Premium, Permohonan Rayuan Bayaran Secara Ansuran Permohonan Pembaharuan Lesen Pendudukan Sementara dan Permohonan Rayuan Lesen Pendudukan Sementara dalam tempoh tiga (3) bulan dan Permohonan Kerja Tanah dan Permohonan Pengesahan Status Tanah/Lot dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh permohonan lengkap diterima.
9. Bil cukai tanah tahunan akan dihantar kepada pembayar cukai sebelum 31 Januari setiap tahun.
10. Resit bayaran cukai tanah yang diterima melalui pos akan dihantar kepada pembayar cukai dalam tempoh satu (1) minggu dari tarikh terimaan.
11. Memproses dan mengemukakan kertas Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) permohonan rayuan pengurangan cukai tanah / denda lewat dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh permohonan lengkap diterima.
12. Mengemukakan kertas Jawatankuasa Tanah Negeri (JKTN) bagi Tindakan penguatkuasaan di bawah Seksyen 425 dan/atau 426A Akta 828 dalam tempoh 21 hari dari tarikh luput notis akhir.
 

BAHAGIAN PEMBANGUNAN DAERAH

1. Menjalankan kerja-kerja binaan atau bekalan barang-barang/ perkhidmatan dalam tempoh dua (2) minggu dari tarikh Inden/Pesanan Kerajaan dikeluarkan.
2. Membuat pengesahan kerja/bekalan yang siap dalam tempoh 7 hari bekerja.
3. Membuat pembayaran kepada pembekal/pemborong dalam tempoh 14 hari selepas menerima tuntutan/dokumen yang lengkap.
4. Membuat siasatan dan perakuan permohonan projek ADUN/Ahli Parlimen kepada Pegawai Daerah dalam tempoh 14 hari bekerja.
5. Memproses permohonan untuk Program i-Sejahtera Kerajaan Negeri Pulau Pinang dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.
6. Memastikan sewaan bulanan gerai-gerai milik Kerajaan Negeri dibayar dalam bulan semasa.
7. Memastikan minit mesyuarat MPKK yang lengkap diterima sebelum 10hb setiap bulan dan membuat pembayaran Elaun MPKK dalam tempoh 14 hari dari tarikh dokumen lengkap diterima.
8. Menjalankan siasatan ke atas permohonan Bantuan Rakyat Miskin yang diterima dan diangkat ke dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pembasmian Kemiskinan Daerah dalam tempoh dua (2) bulan.
9. Membuat siasatan dan laporan bencana dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas aduan diterima agar bantuan awal ke atas mangsa-mangsa bencana dapat disalurkan.
 

BAHAGIAN PENGURUSAN DAERAH

1. Urusan Pengeluaran Pesanan Tempatan (LO) untuk setiap urusan pembelian dikeluarkan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dari tarikh permohonan.
2. Bayaran ke atas semua jenis tuntutan akan dibuat dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja tertakluk kepada maklumat dan dokumen sokongan yang lengkap.
3. Bayaran Pendahuluan bantuan tabung bencana TYT dibuat segera sebaik menerima laporan awal kejadian bencana daripada Penghulu Kawasan.
4. Bayaran ke atas baki bantuan yang telah diluluskan, dikemukakan ke Bahagian Khidmat Pengurusan, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dari tarikh laporan lengkap diterima daripada Penghulu Kawasan.
5. Menerima, menyemak dan memproses permohonan Bantuan Yuran Pendaftaran Kemasukan ke IPTA dan IPTS terpilih dalam tempoh tiga puluh (30) hari dan bayaran akan dibuat kepada pemohon yang berjaya tertakluk kepada arahan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang.
6. Permohonan Pemulangan Deposit Gerai, Kuarters, dan Tanah diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja tertakluk kepada maklumat dan dokumen sokongan yang lengkap.
7. Akuan Penerimaan Aduan dikemukakan secara bertulis melalui sistem e-pintas atau emel kepada pengadu dalam tempoh satu (1) hari bekerja selepas aduan diterima, Aduan dipanjangkan kepada Jabatan/Agensi lain dan salinan dihantar kepada pengadu dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas Akuan Penerimaan Aduan dihantar sekiranya aduan adalah berkaitan dengan jabatan/agensi lain dan Maklumbalas terhadap aduan dihantar kepada pengadu setelah selesai dengan segera.
 
 

Paparan Terbaik Menggunakan Google Chrome Resolusi Minima 1440x900
Hak Cipta Terpelihara © 2020 PDT Negeri Pulau Pinang
*Dasar Privasi & Keselamatan
* Penafian

* Bantuan Pengguna 


Bulan Ini 4141

Capaian Pelawat Keseluruhan 239887


  • Kemas Kini Terakhir :26 November 2024.