logo penang2030
A- A A+
Lambang PPinang 1     kk     

 FAQPng    PHONE     FEEDBACK    splwpk-sitemap

 

Portal Rasmi Pejabat-Pejabat Daerah Dan Tanah Negeri Pulau Pinang


Profil Korporat


Piagam Pelanggan

Piagam Pelanggan Bahagian Pengurusan Daerah

Bil

Jenis Perkhidmatan

1 Memproses dan Menyelesaikan Semua Pembayaran Bil dan Tuntutan (Dokumen Lengkap) Tempoh 7 Hari Bekerja Daripada Tarikh Terimaan Bil dan Tuntutan.
2 Memberi Maklumbalas Terhadap Setiap Aduan dan Pertanyaan Tempoh 7 Hari Bekerja
3 Memastikan semua pegawai PDTSPT Mencapai 5 hari berkursus dalam setahun.
4 Memastikan Laman Web Rasmi PDTSPT Dikemaskini Setiap 2 Minggu.


Piagam Pelanggan Bahagian Pembangunan Daerah

Bil

Jenis Perkhidmatan

1 Menguruskan  dan Memprose Tuntutan Pembayaran Projek-projek Yang Telah Siap (Dokumen Tuntutan Lengkap) Dalam Tempoh 5 Hari
2 Memproses Pembayaran Program Waris Warga Emas dan Program Anak Emas Dalam Tempoh 60 Hari Dari Tarikh Pengesahan Dalam Sistem iSejahtera.
3 Memproses Penawaran Kerja Projek Pembangunan Fizikal ( Bernilai Kurang Daripada RM 200,000 ) Dalam Tempoh 7 Hari Dari Tarikh Surat Kuasa di keluarkan.

Piagam Pelanggan Bahagian Pentadbiran Tanah

Bil

Jenis Perkhidmatan

1 Memproses dan Mengemukakan  Permohonan Pembangunan Tanah ke Pejabat Tanah dan Galian Dalam Tempoh 120 Hari bekerja.
2 Memproses dan Mengemukakan  Permohonan Pelupusan Tanah ke Pejabat Tanah dan Galian Dalam Tempoh 120 Hari bekerja.
3 Memproses Penerimaan Bayaran Cukai Tanah dan Bukan Cukai Tanah Dalam Tempoh 1 Hari Bekerja.
4 Mendaftarkan Suratcara Urusniaga dan Bukan Urusniaga ( Yang Lengkap ) Bagi Hakmilik Landed Melalui Sistem e-Tanah Dalam Tempoh 24 Jam.
5 Mendaftarkan Suratcara Urusniaga dan Bukan Urusniaga ( Yang Lengkap ) Bagi Hakmilik Strata Melalui Sistem e-Tanah Dalam Tempoh 7 Hari Bekerja.
6 Menyediakan Laporan Tanah Bagi Semua Jenis Permohonan Dalam Tempoh 14 Hari Bekerja.

Piagam Pelanggan Bahagian Undang-Undang

Bil

Jenis Perkhidmatan

1

Mengemukakan Kronologi, Laporan Kes dan Deraf Afidavit dan Pandangan Undang-Undang ke Pejabat Penasihat Undang-Undang Negeri / Mahkamah Tinggi Dalam Tempoh 14 Hari Bekerja

2 Menyemak Deraf Notis, Perjanjian dan lain-lain dokumen undang-undang dalam tempoh 7 hari bekerja.
Pencapaian Piagam Pelanggan

Pencapaian Piagam Pelanggan Bahagian Pengurusan Daerah

Bil Jenis Perkhidmatan Pencapaian
1 Pembayaran Bil / Tuntutan Dalam Tempoh 7 Hari  (Dokumen Lengkap) 100 %
2 Aduan Di Ambil Tindakan Dalam Tempoh 7 Hari Bekerja 100 %
3 Laman Web Rasmi PDTSPT Dikemaskini 1 Minggu  Sekali 100 %
4 Bayaran Bencana Dikemukakan Dalam Tempoh 2 Hari Bekerja Setelah Menerima Dokumen Lengkap Daripada Bahagian Pembangunan 100 %
5 Permohonan Bantuan IPTA&IPTS Diproses Dalam Tempoh 14 Hari Dari Tarikh tutup Permohonan 100%

Pencapaian Piagam Pelanggan Bahagian Pembangunan

Bil   Jenis Perkhidmatan Pencapaian
1 Menguruskan Segala Tuntutan Pembayaran Projek-projek Yang Telah Siap (Dokumen Tuntutan Lengkap) Dalam Tempoh 5 Hari 100 %
2 Memproses Dan Mendaftar Permohonan Bantuan Wang Sumbangan Kerajaan Negeri Di Dalam Sistem i-Sejahtera (Dengan Syarat Pemohon Memenuhi Syarat Dan Dokumen Lengkap) Dalam Tempoh 3 Hari 100 %
3

Siasatan Dan Pemberian Bantuan Segera Tabung Bencana TYT Kes-Kes Kecemasan (Bencana) (Sekiranya Layak) Dalam Tempoh 1 Hari

100 %
4 Memproses Bayaran Alaun Bulanan MPKK selepas dokumen lengkap diterima 100%

Pencapaian Piagam Pelanggan Bahagian Pentadbiran Tanah

Bil   Jenis Perkhidmatan Pencapaian
1 Memproses dan Mengemukakan Permohonan Pembangunan Tanah ke Pejabat Tanah dan Galian Dalam Tempoh 120 Hari Bekerja.  100 %
2 Memproses dan Mengemukakan Permohonan Pelupusan Tanah ke Pejabat Tanah dan Galian Dalam Tempoh 120 Hari Bekerja.  100 %
3 Memproses Penerimaan Bayaran Cukai Tanah dan Bukan Cukai Tanah Dalam Tempoh 1 Hari Bekerja.  100 %
4 Mendaftarkan Suratcara Urusniaga dan Bukan Urusniaga ( Yang Lengkap ) Bagi Hakmilik Landed Melalui Sistem eTanah Dalam Tempoh 24 jam.  100 %
5 Mendaftarkan Suratcara Urusniaga dan Bukan Urusniaga ( Yang Lengkap ) Bagi Hakmilik Strata Melalui Sistem eTanah Dalam Tempoh 7 hari Bekerja.  100%
6 Menyediakan Laporan Tanah Bagi Semua Jenis Permohonan Dalam Tempoh 14 Hari Bekerja.  100%
Visi / Misi
 Visi


 Menjadi organisasi yang unggul dan berprestij.

Misi 
 

 Memperkasakan tadbir urus yang cekap, akauntabiliti dan terus ke arah negeri maju demi kesejahteraan rakyat.

 Motto


 Integriti
Intelligence
International

Etika

 P-  Pelanggan dilayan sebagai tetamu
D- Dedikasi dan berdisplin
T- Tepati Sasarn
S- Sistematik dan segera
P- Profesional dan prihatin
S- Sabar dan bersyukur

Pencapaian

TAHUN 2018: #AktifDigitalPgGov

Sijil Penghargaan Aktif Digital 2018

TAHUN 2017: #AktifDigitalPgGov

 Aktif Digital copy

TAHUN 2016: GOTONG ROYONG PERDANA SIRI 1

Gotong Royong

TAHUN 2015: ANUGERAH KECEMERLANGAN PENGURUSAN KEWANGAN

BERDASARKAN INDEK AKAUNTABILITI TAHUN 2014

a5

TAHUN 2015: 100% KEHADIRAN 7 HARI BERKURSUS

a4

TAHUN 2015: SIJIL PENGHARGAAN ATAS KOMITMEN YANG TINGGI
DALAM PELAKSANAAN HRMIS

Hrmis2015

TAHUN 2014: SIJIL 5S PDTSPS

Sijil 5S

Tahun 2013:JOHAN Pertandingan Anugerah Inovasi Pentadbiran
Daerah Dan Tanah (AIPDT)

AIPDT 2013

Tahun 2013: Pengiktirafan 5 Bintang Laman Web Rasmi PDTSPS

Sijil 5Star Web 2013

Tahun 2010:NAIB JOHAN Anugerah Inovasi Pentadbiran Daerah Dan Tanah (AIPDT)

7

Tahun 2009: JOHAN kategori Anugerah Kualiti Pengurusan Kaunter

6

Tahun 2008: Anugerah Pengurusan Kaunter.

4

 Tahun 2008: Anugerah Kebersihan dan Keceriaan Pejabat.

3

Tahun 2005: JOHAN Anugerah Kualiti Pengurusan Kaunter.

Picture1

Tahun 2005:JOHAN Pertandingan Hiasan, Landskap dan Pencahayaan
bagi kategori bangunan kerajaan sempena Sambutan Bulan Kemerdekaan ke-48
.

2

Paparan Terbaik Menggunakan Google Chrome Resolusi Minima 1440x900
Hak Cipta Terpelihara © 2020 PDT Negeri Pulau Pinang
*Dasar Privasi & Keselamatan
* Penafian

* Bantuan Pengguna 


Bulan Ini 4181

Capaian Pelawat Keseluruhan 239927


  • Kemas Kini Terakhir :26 November 2024.